Polis beri amaran penyokong Anwar jangan sebar khabar angin, buat kecoh

KUALA LUMPUR: Polis semalam memberi jaminan akan melakukan siasatan dengan adil dan telus berhubung dakwaan terbaru kes liwat membabitkan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim. Sehubungan itu, Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Mohd Bakri Mohd Zinin, mengingatkan penyokong Anwar supaya tidak melakukan sebarang kekecohan atau menyebarkan khabar angin yang boleh mengancam ketenteraman awam.

Sejak malam kelmarin, ramai penyokong Anwar dikatakan berkumpul di sebuah hotel di Shah Alam, terutama selepas menerima khidmat pesanan ringkas (SMS) yang mendakwa Penasihat PKR itu akan ditahan kerana dituduh meliwat seorang pembantunya, berusia 23 tahun Khamis lalu.

Majlis Tertinggi dan Biro Politik PKR turut mengadakan mesyuarat tergempar malam kelmarin, manakala Presidennya, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail pada sidang media semalam mempertahankan suaminya dan menyifatkan tuduhan terbaru itu sebagai satu lagi konspirasi politik untuk mengalihkan tumpuan terhadap kes pembunuhan wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu. Anwar bagaimanapun tidak hadir pada sidang akhbar parti itu kerana berlindung di Kedutaan Turki di sini dan mengeluarkan kenyataan sembilan perenggan pada jam 5.30 petang semalam bagi menjelaskan mengenai dakwaan terbaru terhadapnya itu.

Awal pagi kelmarin, Anwar dalam satu kenyataan yang dibacakan Naib Presiden PKR, R Sivarasa, menyifatkan dakwaan itu 'hanya rekaan semata-mata' dan laporan polis itu dibuat bagi menyekat kebangkitan karier politiknya selepas kemenangan besar pembangkang pada pilihan raya umum lalu. Anwar juga mendakwa ia satu lagi rancangan jahat diatur pihak tertentu sebagai tindak balas terhadap bukti yang diperolehnya membabitkan salah guna kuasa Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan dan Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail. Mohd Bakri pada sidang medianya bagaimanapun menegaskan, semua pihak tidak seharusnya membuat sebarang andaian terhadap kes ini, sebaliknya hendaklah memberi peluang kepada polis melakukan siasatan dengan adil. "Dakwaan Anwar juga satu andaian kerana sehingga kini belum ada sebarang laporan polis dilakukan. Kita akan membuat penyiasatan secara terperinci dalam semua aspek dari segi perundangan.

"Siasatan baru bermula. Kita akan melihat tuduhan yang dilakukan pengadu secara teliti dan mengenal pasti seksyen mana yang mengaitkannya," katanya tetapi enggan mengulas sama ada Anwar akan dipanggil memberi kenyataan dalam masa terdekat. Beliau berkata, pengadu membuat laporan di pondok polis Hospital Kuala Lumpur (HKL), kira-kira jam 5.45 petang kelmarin dengan mendakwa diliwat Anwar di sebuah kondominium di Damansara pada 26 Jun lalu. Mengenai dakwaan penyokong Anwar yang pengadu dipaksa membuat laporan polis, Mohd Bakri berkata, pengadu membuat laporan itu secara sukarela.


Sumber Berita Harian.

Posted in |

0 comments: